• info@rata-tech.com

  • شماره تماس :4660 294 0913

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۵.۳۰ بعدظهر

کوپلینگ هیدرولیکی چیست؟

كوپلينگ‌هاي هيدروليكي معمولاً به دو دسته تقسيم مي‌شوند:                                                       

الف) ماشين‌هاي هيدروليكي                                                                                                    

ب) ماشين‌هاي جابجايي(مانند سيلندر و پيستون)                                                                        

عبارت بالا را مي‌توان به صورت ديگر هم نوشت كه انتقال هيدروليكي به دو صورت مي‌باشد:              

1-انتقال هيدروديناميكي

2-انتقال هيدرواستاتيكي

بحث در مورد كوپلينگ‌هاي هيدروليكي به قسمت‌هاي الف و 1 مربوط مي شود كه اين قسمت‌ها نيز خود به دو نوع تقسيم مي گردند:                                                                                                     .

  • انتقالي كه در آن قدرت از شفت اوليه يا محرك (Drive motor) به شفت ثانويه يا متحرك(Drive mashine) تغيير مكان دهد بدون اينكه گشتاور يا تُرك تغيير كند؛ كه معمولاً كوپلينگ هيدروليكي ناميده مي‌شود.
  • انتقالي كه در آن ترتيبي داده شود كه يك گشتاور دلخواه در يك بار مشخص بوجود آيد، يك انتقال هيدروليكي گويند كه معروف به مبدل گشتاور(Torque convertor) مي باشد. در اين نوع گشتاور انتقالي در ضمن كار را مي‌توان تغيير داد.

یک دستگاه انتقال قدرت هیدرودینامیکی به طور کلی شامل یک مدار گردش سیال است که این مدار با یک سیال مناسب پرشده است و شامل یک پمپ گریز از مرکز به عنوان عضو محرک و یک توربین به عنوان عضو متحرک می باشد و داخل یک پوسته قرار دارند . این روش یک تبادل انرژی مستقیم بین پمپ و توربین را فراهم می کند و در یک عمل منحصر به فرد که مختص این دستگاه ها می باشد تلفات انرژی و خسارات ناشی از روش های دیگر انتقال قدرت را به طورقابل ملاحظه ای کاهش می دهد .                 

انرژی مکانیکی منتقل شده توسط موتور محرک اولین تغییر شکل انرژی از مکانیکی به هیدرولیکی است که در پمپ اتفاق می افتد ولی در توربین دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل می شود . از آنجا که انرژی در
 یک دستگاه هیدرو دینامیکی توسط سیال منتقل می شود بنابر این انتقال انرژی بدون تلفات است و تمام نسبت گشتاور به سرعت  به طور ثابت تغییر می کند .                                                                           

سه نوع مدار سیال در سیستم های هیدرو دینامیکی برای کاربرد های مختلف می توانند از یکدیگر متمایز شوند هر کدام از این سه نوع مدار در مدل های مختلفی موجود هستند اگر مدار در محوظه پوسته علاوه بر چرخ های پره دار ورودی وخروجی ( پمپ و توربین )شامل پره های راهنما ( استاتور یا عضو عکس العملی ) باشد این مدار تورک کنورتور ( مبدل گشتاور)است واگر در مدار فقط دو چرخ پره دار (پمپ و توربین) وجود داشته باشد که به شافت های ورودی و خروجی متصل شده اند این نشانه کوپلینگ است و اگر در مدار توربین به طور محکم متصل شده باشد بنابراین فقط یک چرخ پره دار گردنده (پمپ) روی یک محور وجود دارد و این مشخصه نشان دهنده ترمز هیدرودینامیک یا ریتاردر است در این حالت چرخ های پره دار معمولاً روتور (پمپ) و استاتور نامیده می شوند در هر دو حالت انتقال قدرت(كوپلينگ هيدروليكي يا مبدل گشتاور) اجزاء اصلي عبارتند از چرخ اوليه و چرخ ثانويه كه بترتيب روي شفت‌هاي اوليه و ثانويه قرار دارند و در مبدل گشتاور پره‌هاي هادي اضافه مي‌شوند.                         

 

آدرس

دفتر مرکزی:

اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی، ساختمان فن آفرینی 2، واحد 235

شماره تماس :

03133932334-35

فکس:

03133932334-35

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آخرین مطالب

07 فروردين 1398 / Super User
21 اسفند 1397 / Super User
30 بهمن 1397 / Super User

تصاویر تصادفی (رونوشت)

transfluid-fluidcoupling-type-ck.png

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای محصولات راتـا در خبرنامه مهندسی راتا عضو شوید .
ثبت